Sök:

Sökresultat:

35 Uppsatser om Produktkvalitet och klagomćl - Sida 1 av 3

Styrning med belöningssystem för att uppnÄ produktivitet och
produktkvalitet: en fallstudie av ett internationellt och
högteknologiskt malmförÀdlingsföretag

Det övergripande syftet med denna uppsats Àr att identifiera om det Àr möjligt att utforma ett belöningssystem som Àr vÀl avvÀgt mellan produktivitet och produktkvalitet. Samt att försöka se om liknande belöningssystem leder till mÄlöverensstÀmmelse mellan ledning och anstÀllda. Dessutom finns ett delsyfte som behandlar förbÀttringsförslag för belöningssystemet i det undersökta företaget. De teorier som vi har anvÀnt i denna uppsats behandlar belöningssystem pÄ ett systematiskt sÀtt. Teorierna behandlar ekonomistyrning, mÄl, motivation samt inre och yttre effektivitet.

Kostar det sÄ smakar det? : Ett experiment för att se om varumÀrkeskonsumenter upplever högre produktkvalitet vid ett högre pris.

Vi har sett trender i samhÀllet som tyder pÄ att vÄr konsumtion har flyttats mot mer immateriella produktegenskaper. Med en hög levnadsstandard konsumerar vi mycket och vi lÀgger mycket pengar pÄ varumÀrken. Vi tittar pÄ fenomenet prispremium, att betala mycket för ett varumÀrke och hur pris pÄverkar konsumenters upplevda produktkvalitet. Vi försöker besvara frÄgan om varumÀrkeskonsumenter, konsumenter som ofta betalar prispremium, fÄr ut ett mervÀrde i form av en högre upplevd kvalitet just pÄ grund utav ett högt produktpris. Vi frÄgar oss samtidigt om varumÀrkeskonsumenter har ett högre acceptanspris för produkter i allmÀnhet dÄ de betalar mer Àn bara för varans fysiska egenskaper.

RĂ€tt Kvalitet : En studie om att kommunicera mjuk produktkvalitet

This examination paper concerns how a organization can reach right quality. In this case the focus is on the communication of the soft product quality within an organization to achieve right quality. To fulfill the aim of this study a case company has been used to be able to show the absence in the topic. The questions of the study are: How have the customer?s needs been communicated within the organization? What absences are there today concerning the communication of the customer?s needs within the organization? How can the communication of the customer?s needs within the organization improve?The aim of this study is to describe and analyse how the transmitting of the customer?s needs concerning soft product quality is made today in the case company and to reach any improving suggestions.

Insourcing i en vÀrld av outsourcing - varför gÄr Scania mot strömmen?

SÄvÀl den teoretiska vÀrlden som nÀringslivet domineras idag av exempel pÄ outsourcing, men under senare Är har exempel pÄ motsatsen demonstrerats. Scania Àr ett av dessa exempel. Syftet med denna uppsats Àr att belysa Scanias motiv för att insourca i en tid dÄ outsourcing synes vara den mest utbredda trenden.För att besvara uppsatsens syfte har en kvalitativ fallstudie utförts genom att intervjua personer i Scanias verkstÀllande ledning. Ett inourcingbeslut Àr av strategisk betydelse och Àr tÀtt sammankopplat med definitionerna av vad som Àr företagets kÀrnverksamhet och vilka dess konkurrensfördelar Àr. Scania ser produktion i allmÀnhet, och den av motornÀra komponenter i synnerhet, som kÀrnkompetens.

Lojalitet inom bankbranschen : Den privata konsumenten

Bakgrund: Framtidens bank mÄste arbeta mot att fÄ mer lojala kunder dÄ framtagandetav nya produkter och strÀvan efter ökad kostnadseffektivitet inte lÀngre rÀcker.Eftersom banker endast kan uppnÄ lönsamhet först efter upprepade köp Àr det viktigt attkartlÀgga bakomliggande faktorers betydelse för den privata bankkonsumentens lojalitetsett till dess finansiella beteende och behov i olika Äldrar.Syfte: Uppsatsens syfte Àr att kartlÀgga hur den privata bankkundens lojalitet varierarvid olika Äldersintervall samt hur bakomliggande faktorers betydelse för lojalitet skiljersig Ät vid olika Äldersintervall.AvgrÀnsningar: Vi har valt att avgrÀnsa vÄr studie till en svensk miljö och den privatabankkonsumenten. Vi avser inte att undersöka bankernas arbete för att styrka lojalitetenhos konsumenten och vi vill heller inte utreda om det finns tidigare okÀnda faktorer somkan kopplas till lojalitet inom bankbranschen.Resultat: De bakomliggande faktorernas betydelse för lojalitet skiljer sig inte Ät i olikaÄldersintervall i den privata bankkonsumentens liv. Varje faktor pÄverkar docklojaliteten olika mycket beroende pÄ vilket Äldersintervall som den privatabankkonsumenten befinner sig i. Vid samtliga Äldersintervall Àr klagomÄl den faktorsom har störst betydelse för den privata bankkonsumentens lojalitet, följt avkundnöjdhet, prisvÀrdhet, servicekvalitet och produktkvalitet. Vidare visar vÄra resultatatt bankernas klagomÄlshantering inte fungerar.

?DET ÄR MEDARBETARNA SOM GÖR FÖRETAGET? : - utvecklandet av ett kvalitetsledningssystem med fokus pĂ„ medarbetare i callcenter

Teorier som tar upp medarbetare som en bidragande faktor till produktkvalitet Àr breda och riktar sig mot företag av varierande storlekar frÄn olika branscher. Författarnas syfte har dÀrför varit att utforma en egen modell för medarbetarkvalitet som inriktar sig specifikt mot företag av liknande storlek inom samma bransch. Undersökningen har gjorts pÄ LÀnsförsÀkringar Uppsalas och Sala Sparbanks callcenter. Modellen presenteras i uppsatsens avslutning som KLSM- Kvalitetledningssystem med fokus pÄ medarbetare. KLSM Àr baserad pÄ faktorer som tar hÀnsyn till callcenters sÀrskilda natur och skiljer sig frÄn de generaliserande modellerna..

FörbÀttring av produktutvecklingen i ett medelstort företag : Förkortning av utvecklingstiden med bibehÄllen eller förbÀttrad produktkvalitet

Detta examensarbete tar ett helhetsgrepp pÄ produktutvecklingen i ett medelstort svensktföretag, med syfte att reducera projektens ledtider, med bibehÄllen eller förbÀttradproduktkvalitet.Företaget Àr belÀget i Stockholm dÀr all produktutveckling sker. Författarna har underhela studien varit lokaliserade i företagets lokaler, vilket gjort det möjligt att överblickaproduktutvecklingens alla skeden.Företaget har gamla anor och innehar sedan lÀnge en ledande stÀllning pÄ den globalamarknad det befinner sig pÄ. Produkterna som tillverkas Àr högkvalitativa mÀtinstrumentmed mycket hög precision. Tidigare var produkterna utprÀglat mekaniska men pÄ senare Ärhar elektronik och PC-mjukvara fÄtt en allt större betydelse. Företagsledningen harobserverat att denna förÀndring medfört problem pÄ utvecklingsavdelningen.

Produktkvalitet pÄ svenskt nötkött : en kartlÀggning av kvalitetsfaktorer inom IP Sigill

Sigill Quality Systems has been certifying beef since the autumn of 2006 using the brand name label Swedish Sigill. IP Sigill (the certifying system for integrated production) encompasses the values: animal ethics, food safety, free range and environmental concerns. Product quality is not yet one of these values, and there is a variation in the quality of Swedish beef. Swedish Sigill wanted to investigate the factors that influence product quality, review which of the present regulations that have an influence on product quality and formulate new regulations with the purpose of enhancing the product quality (sensorial, technological and nutritional quality). A survey of quality parameters and factors that influence product quality was done in order to establish a scientific foundation to work from.

KundtillfredsstÀllelse inom kontraktstillverkning:
fallstudie av NOTE AB

Kontraktstillverkningen karaktÀriseras av minskande marginaler och det innebÀr stora utmaningar för aktörerna pÄ marknaden. Det blir allt viktigare att ha tillfredsstÀllda kunder för att behÄlla dem och attrahera nya kunder. NOTE Àr ett företag inom kontraktstillverkning inom elektronikindustrin och de erbjuder sÄvÀl komponenter som fÀrdiga system. Bakgrunden till denna undersökning Àr att NOTE har identifierat ett behov att veta vad kunderna har för behov och krav. Syftet med studien var att utvÀrdera kriterierna som kunderna har dÄ de vÀljer sin leverantör inom kontraktstillverkning i elektronikindustrin.

Effekter vid tillĂ€mpningen av prestationsmĂ„tt inom ÅklagarvĂ€sendet

Syfte: Att analysera upplevda effekter vid tillĂ€mpningen av prestationsmĂ„tt inom offentlig verksamhet. Metod: För att uppfylla syftet valdes en litteraturgranskning i kombination med en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. Teoretiska perspektiv: För att fĂ„ en bred förstĂ„else av styrmĂ„tt byggs ett ramverk upp utifrĂ„n teori om styrning, effekter, prestationsmĂ„tt inom offentlig verksamhet samt process- och produktkvalitet. Empiri: Tre olika befattningshavare inom ÅklagarvĂ€sendet har intervjuats. Av olika befattningshavarna Ă€r en verksam kammarĂ„klagare, en chef pĂ„ mellannivĂ„ samt en byrĂ„chef vid RiksĂ„klagaren iStockholm.

Produktkvalitet som drivkraft för kundnöjdhet : Kund- och partnererfarenheter gÀllande Microsofts CRM-system - Microsoft Dynamics CRM

What is customer satisfaction and when does it occur? Microsoft?s customers and partners state that product quality is the strongest driver for customer satisfaction. To be able to increase customer satisfaction Microsoft must know how their partners and customers define product quality. This study investigates product quality in general terms but also in the context of the product Microsoft Dynamics CRM in addition to experience from some of Microsoft?s customers and partners.

Telekombranschen : - Ett litet företags överlevnad

Den hÀr uppsatsen handlar om hur ett litet telekomföretag ska kunna nÄ lÄngsiktig överlevnad pÄ en konkurrensutsatt marknad.I bakgrunden framgÄr att det Àr svÄrt för smÄ företag att klara sig pÄ en konkurrensutsatt marknad dÄ de inte har samma förutsÀttningar som stora företag att konkurrera med exempelvis pris. De smÄ operatörerna mÄste dÀrför erbjuda nÄgonting annat som Àr vÀrdeskapande för att lÄngsiktigt kunna överleva pÄ marknaden.Uppsatsens syfte Àr att genom en enkÀtstudie hos 26 företagskunder analysera och utvÀrdera telekomföretagens behov av vÀrdeskapande pÄ den mobila bredbandsmarknaden.De teorier som uppsatsen behandlar Àr involveringsteorin, vÀrdekedja respektive vÀrdestjÀrna, mervÀrdeskapande samt nÀtverkssynsÀttet.I analysen och resultatet har författarna kommit fram till att utrymmet för nya operatörer pÄ den mogna marknaden inte Àr speciellt stort och för att den lilla operatören ska överleva mÄste denne först och frÀmst satsa pÄ vÀrdeskapande i form av produktkvalitet och rikta sig mot höginvolverade mellanstora företagskunder. Den nya operatören bör Àven erbjuda anpassade företagslösningar och nÀrmare samarbete för att möta kundens önskemÄl och nÄ lÄngsiktig överlevnad.  .

Balanced Scorecard som bas för belöningssystemet : En studie pÄ SCA Packaging Sweden

Bakgrund: Företag som har utvecklat ett BSC med finansiella mÄtt, mÄtt förinterna processer, kundtillfredsstÀllelse samt innovations-ochinlÀrningsförmÄga, har en grund för ett vÀlfungerande styrsystem ochbör dÀrför utgÄ frÄn denna som bas för belöningssystemet. I syfte att fÄbelöningssystemet att bli en integrerad del i företagsverksamhetsstyrning bör Balanced Scorecard anvÀndas som bas förbelöningssystemet. Detta leder bland annat till att alltför kortsiktigvinstinriktning undviks.Metod: Vi har genomfört en fallstudie pÄ företaget SCA Packaging Sweden.Denna studie innefattar en kvalitativ undersökning med abduktion somforskningsansats samt en kvantitativ undersökning. Datainsamlingenav primÀrdata för den kvalitativa undersökningen har skett genomkvalitativa intervjuer, och den kvantitativa studien bygger pÄ enenkÀtundersökning.Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att beskriva hur SCA Packaging anvÀnderBalanced Scorecard och belöningssystemet, samt analysera omföretagets BSC kan anvÀndas som grund för belöningar. Vidare har viambitionen att belysa huruvida ett Balanced Scorecard skulle motiveratill högre prestation enligt medarbetarna pÄ SCA Packaging.Slutsats: UtifrÄn litteratur och empiri har det framgÄtt att SCA Packaging tillstor del inte anvÀnder BSC pÄ det sÀtt som den teoretiskareferensramen föreslÄr.

"Vem orkar vara med ungdomar om man inte fÄr betalt?" : En kvalitativ studie om varför volontÀrer engagerar sig ideellt för ungdomar.

Bakgrund: Företag som har utvecklat ett BSC med finansiella mÄtt, mÄtt förinterna processer, kundtillfredsstÀllelse samt innovations-ochinlÀrningsförmÄga, har en grund för ett vÀlfungerande styrsystem ochbör dÀrför utgÄ frÄn denna som bas för belöningssystemet. I syfte att fÄbelöningssystemet att bli en integrerad del i företagsverksamhetsstyrning bör Balanced Scorecard anvÀndas som bas förbelöningssystemet. Detta leder bland annat till att alltför kortsiktigvinstinriktning undviks.Metod: Vi har genomfört en fallstudie pÄ företaget SCA Packaging Sweden.Denna studie innefattar en kvalitativ undersökning med abduktion somforskningsansats samt en kvantitativ undersökning. Datainsamlingenav primÀrdata för den kvalitativa undersökningen har skett genomkvalitativa intervjuer, och den kvantitativa studien bygger pÄ enenkÀtundersökning.Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att beskriva hur SCA Packaging anvÀnderBalanced Scorecard och belöningssystemet, samt analysera omföretagets BSC kan anvÀndas som grund för belöningar. Vidare har viambitionen att belysa huruvida ett Balanced Scorecard skulle motiveratill högre prestation enligt medarbetarna pÄ SCA Packaging.Slutsats: UtifrÄn litteratur och empiri har det framgÄtt att SCA Packaging tillstor del inte anvÀnder BSC pÄ det sÀtt som den teoretiskareferensramen föreslÄr.

En jÀmförande fallstudie av kundlojalitetsprocesserna hos konfektionsföretagen Gul&BlÄ och Sixty Sverige.

Dagens konfektionsmarknad prÀglas av hÄrd konkurrens, vilket innebÀr att smÄföretag inte enbart kan konkurrera med produktkvalitet och flertalet företag vill inte konkurrera med pris. Detta ökar vikten av gedigen kundförstÄelse, förmÄga att identifiera och lösa kundens behov samt att skapa vÀrden för kunden. För en mÀrkesinnehavare Àr det yttersta mÄlet kundlojalitet dÄ det leder till lÄngsiktiga kundrelationer. Denna uppsats behandlar de olika faktorerna i en process med mÄlet att skapa kundlojalitet, som Àr viktiga för att smÄföretag ska kunna överleva (vara lönsamma), pÄ den alltmer konkurrensutsatta marknaden.Sveriges modebransch utgörs till största delen av smÄföretag. SmÄföretagen Àr vÀldigt dominerade av storföretagen som genom stordriftfördelar och uppgÄng i internationella företagskonstellationer kan sÀtta villkoren för smÄföretagsamheten och avgöra vilken sorts företag som kan överleva pÄ marknaden.

1 NĂ€sta sida ->